TIPS DAN PANDUAN MEMILIH SUPLEMEN KOLAGEN YANG TERBAIK AGAR LUTUT BERJELLY, MUKA BERSERI!

kolagen terbaik

Selalu kalau sebut kolagen mesti terbayangkan benda yang kenyal-kenyal macam jeli dan agar-agar kan?

Pernah tak ada pengalaman bila mak atau ayah kita yang dah berumur tu mengadu sakit lutut, tak boleh solat berdiri sebab lutut dah haus, tak cukup gris, gel atau pelincir?

Itu maksudnya, kandungan kolagen dah semakin berkurang, antara punca atau petanda bahawa mak ayah kita dah semakin dimamah usia.

Apa sebenarnya kolagen ni? Penting ke? Semua orang kena ambik ke?

Kolagen adalah sejenis protein yang paling banyak terdapat dalam badan manusia. Malahan, ia menyumbang kepada kira-kira 75% berat dalam menentukan tahap kulit yang sihat. Tahap kolagen yang sihat ini akan menyerlahkan rupa yang sihat, sekaligus akan menampilkan susuk tubuh yang muda remaja gituh.

Memang kolagen sangat penting sebab ia bukan sahaja diperlukan untuk tujuan mengekalkan kecantikan dan keremajaan (remaja lah sangat), malah juga untuk kesihatan sendi dan usus tau!

Sebab dan kesan kehilangan kolagen

Semakin meningkatnya usia, kolagen di dalam badan kita akan semakin berkurangan. Pengurangan kolagen ini menyebabkan terjadinya pembentukan kedutan dan munculnya tanda-tanda penuaan seperti :

  • kulit berkedut, kering dan melayut
  • kuku rapuh, keputihan, tidak kukuh dan mudah patah
  • rambut halus dan senang gugur

Kemerosotan kolagen di dalam badan yang berlaku secara semulajadi ini boleh dipulihkan melalui makanan tambahan. Pengambilan makanan tambahan atau suplemen secara tetap akan dapat membantu menggantikan kolagen yang hilang dan memelihara sel-sel kulit. Faedah daripada suplmeen berupa kolagen dapat menyegarkan semula kulit agar kelihatan sihat, mengurangkan kemunculan garis-garis halus dan kedutan, menguatkan kuku dan menyuburkan rambut.

Kolagen dan penuaan

Ada orang yang alergi pasal umur, bila sambut harijadi pun nak rahsia-rahsia ulangtahun yang ke berapa.

Sebabnya?

Ada 2 je. Kalau bukan takut, mesti malu. Atau tak sedar diri.. hehehe..

Tak perlu nak takut or malu pun sebenarnya. Bab penuaan ni, kalau kita tipu-tipu sekalipun, kalau dah tua tu memang akan nampak tua. Lagi teruk kalau kelihatan tua sebelum usia yang sebenar.

Secara umumnya, pertambahan usia dan gejala penuaan ini bukanlah satu jenis penyakit. Jadi, ia harus diterima secara positif. Syarat tua kan mesti muda dahulu. So, kita memang dah memenuhi syarat pertama tu.

Kolagen bermanfaat untuk merangsang pertumbuhan semula rambut dan menguatkannya, mengekalkan warna yang sihat pada kuku, membantu mengurangkan kesan parut dan garis-garis penuaan. Jadi, tidak hairanlah suplemen kolagen sangat digemari oleh kaum wanita terutamanya mereka yang mementingkan penampilan.

panduan memilih kolagen terbaik

Waaahh.. terujanya rasa kan bila bercerita tentang kolagen ni. Patutlah ramai yang nak suntik kolagen, minum kolagen segala.

Nanti! Sebelum tu, jom semak dulu apa ciri-ciri kolagen yang baik yang harus dipastikan sebelum beli :

  • Kolagen dalam bentuk oral (makanan/minuman) lebih baik berbanding kolagen yang disuntik. Ini untuk memastikan sintesis enzim dapat mengoptimumkan serapan ke dalam tubuh badan. So, jangan cucuk-cucuk tau!
  • Saiz molekul kolagen sekurang-kurangnya 1000 dalton dan ke bawah. Ia akan membantu penyerapan yang baik kerana saiz ini adalah paling optimum dan mudah diserap oleh sel agar dapat memberi efek yang lebih cepat. 8 minggu je dah nampak hasil. Wow!
  • Kolagen yang mempunyai kandungan emolien sebagai agen pelembap yang unggul bagi mengunci kelembapan yang berpanjangan.
  • Kolagen yang mempunyai antioksidan tinggi untuk membantu mengurangkan kesan radikal bebas, sekaligus meminimakan kesan Pra-Penuaaan atau penuaan pramatang.
  • Kolagen yang mempunyai elemen Vitamin B dan C untuk membantu sintesis atau pembentukan kolagen dari tubuh kita sendiri. Ia akan menggalakkan pengeluaran kolagen dan menghasilkan tenaga untuk mengeluaran kolagen daripada dalam sel-sel tubuh.
  • Kolagen selain penting untuk kekal cantik, ia harus dipastikan mempunyai kandungan glucosamina untuk sintesis bendalir sinovia bagi melicinkan pergerakan sendi dan melembapkan kornea mata.
  • Kolagen yang terkandung bahan yang merangsang pembentukan asid hydraulic – menghidrat tisu badan, membuat kulit lembut, lembap, lebih tegang dan rata tanpa mengeringkan kerana ia berfungsi mengikat kolagen dengan serat yang elastin – melantun apabila dicubit-cubit.
  • Kolagen yang mengandungi bakteria baik supaya ia mampu membantu usus mengimbangi mikroflora dan memudahkan pembinaan semula sistem usus yang sihat untuk kadar penyerapan kolagen yang lebih baik.
  • Kolagen yang ingin dipilih mestilah dari sumber yang selamat dan tidak bertoksin supaya kandungan zat dan nutrisi yang masuk ke dalam tubuh kita dapat dipelihara. Kolagen daripada sumber haiwan adalah lebih baik, berkualiti dan stabil berbanding tumbuh-tumbuhan.

Habis dah..

Dapat idea tak macam mana nak pilih produk kolagen yang betul-betul berkualiti?

Memang penting tau untuk kita dapatkan kolagen yang dihasilkan daripada sumber-sumber terbaik, dengan reputasi syarikat yang baik agar kesan yang bakal diperolehi juga adalah yang baik-baik belaka.

Sudi tak saya nak kenalkan dengan sejenis serbuk kolagen yang best ni ?

Shaklee Collagen Powder

Suplemen kolagen hebat yang diekstrak daripada sisik ikan merah (Red Snapper Scale). Ia bermolekul sangat ringan, iaitu sekitar 1000 Dalton.

7 bahan utama yang terkandung dalam serbuk kolagen Shaklee termasuklah ekstrak biji benih Camellia Japonica, kolagen ikan, ektsrak kerang-kerangan, Lactobasillus acidophilus, vitamin C dan B serta ekstrak pfaffia. Kesemua gabungan ini tidak lain dan tidak bukan adalah bertujuan untuk meningkatkan keberkesanan kolagen dan menyokong kecantikan dalaman dan luaran secara seiring.

Dalam kolagen ada ginseng

Pfaffia Extract atau juga dikenali sebagai Suma root terdapat di dalam Shaklee Collagen Powder. Ia adalah herba terapeutik yang dijumpai di hutan hujan Central & South America yang juga salah satu dari herba yang berguna untuk kesihatan wanita.

Antara khasiat suma root ialah :

  • Meningkatkan tenaga para wanita pada tahap optimum
  • Menggalakkan kesuburan
  • Memperbaiki dan melicinkan tekstur kulit
  • Kajian makmal menunjukkan ia dapat mematikan sel barah payudara
  • Membantu mengawal kenaikan berat badan
  • Mengawal bacaan gula dalam darah untuk sentiasa normal
  • Menyokong kesihatan kardiovaskular

Ada banyak lagi kandungan tambahan yang diadunkan bersama ke dalam serbuk kolagen Shaklee untuk memastikan kadar penyerapan dan keberkesanan yang optimum.

Shaklee Collagen Powder ni sangat sesuai dibancuh dengan minuman kegemaran. Ia memang mudah larut menandakan ia sangat cepat dapat diserap ke dalam kulit dan sel-sel tubuh kita juga.

Setiap hidangan disediakan dalam pek-pek sachet untuk memudahkan penggemar kolagen menggunakannya dengan kadar segera pada bila-bila masa dan di mana-mana jua. :)

Alang-alang menyeluk pekasam, biarlah sampai ke pangkal lengan kan. Alang-alang nak cantik, biar dari luar dan dalam.. baru puas hati!

Pengedar sah Shaklee seluruh Malaysia

COD sekitar Kajang, Bangi, Cyberjaya dan Putrajaya

Nusaybah Anuwar 019-3832656

1,022 total views, 1 views today

Leave a Reply

Your email address will not be published.

CommentLuv badge

Post Navigation