PENAT MELAMPAU APABILA MAKAN UBAT KOLESTEROL DAN DARAH TINGGI, INI SEBABNYA!

Statin adalah ubat yang dipreskripsikan oleh doktor yang tugasnya menghalang enzim yang menghasilkan kolesterol untuk menurunkan paras kolesterol dalam darah.

Ia juga berfungsi sebagai ubat pencair darah yang akan membantu mengelakkan kejadian darah beku yang merbahaya dan boleh menyebabkan terjadinya kematian mengejut. Ubat statin atau statin drugs ini bertindak dengan mengurangkan penghasilan kolesterol ‘jahat’ yang dikenali sebagai LDL dan meningkatkan kolesterol ‘baik’ HDL di dalam darah seseorang.

Jika tidak dirawat, kolesterol tinggi boleh menyebabkan pembentukan plak dalam arteri dan atherosklerosis. Keadaan ini adalah sangat serius dan boleh menyebabkan komplikasi yang mengancam nyawa, termasuklah sakit dada, serangan jantung atau angin ahmar (stroke) yang dikenali sebagai ‘serangan otak’ kerana ia berlaku apabila aliran darah ke otak terganggu.

Artikel Penuh: http://Ubat statin sebagai rawatan menurukan paras kolesterol© Utusan Melayu (M) Bhd

Kesan Sampingan Ubat Statin

Seperti kebanyakan ubat lain, ubat statin juga boleh menyebabkan kesan sampingan seperti sakit otot, sakit kepala, sembelit, lemah badan, keletihan, daya ingatan yang bermasalah dan juga mati pucuk (erectile dysfuntion).

Pesakit juga boleh mengalami peningkatan enzim hati yang disebabkan oleh pengambilan ubat statin dengan dos yang tinggi. Oleh itu, pesakit perlu menjalani ujian makmal bagi memastikan fungsi hati berada dalam keadaan yang baik. Jika ujian makmal menunjukkan terdapat perubahan dalam fungsi hati, pertukaran dos atau ubat perlu dilakukan oleh doktor yang merawat pesakit.

Apa yang menjadi masalah, gejala ini adalah rungutan yang biasa didengari apabila umur semakin bertambah. Sebab itulah, ramai yang menganggap simptom-simptom ini tak perlu diberitahu kepada doktor. “Alaaah, biasalah kan, dah tua. Memang selalu letih, jadi mudah lupa, sakit sana sini”

Menurut Dr. Julian M. Whitaker M.D,

Kesan sampingan ini mungkin disebabkan oleh penghakisan CoQ10 oleh ubat statin. Kesemua ini lama kelamaan boleh melarat teruk sehingga mengganggu aktiviti harian.

Satu-satunya cara untuk mengatasi kekurangan CoQ10 (termasuk kekurangan CoQ10 yang disebabkan oleh statin) ialah dengan mengambil suplemen CoQ10, kerana ia mampu meningkatkan paras CoQ10 dalam badan.

Secara semulajadinya, pengeluaran CoQ10 oleh badan akan merosot apabila kita semakin tua. Walaupun CoQ10 memang akan wujud secara semulajadi dalam makanan seperti daging dan sayuran, kandungan CoQ10 dalam sumber makanan adalah sangat terhad. Ini menyebabkan kita sangat susah mendapatkan CoQ10 yang cukup setiap hari hanya semata-mata daripada makanan.

Oleh itu, hanya satu cara sahaja untuk mendapatnya dengan mencukupi, iaitu dengan mengambil suplemen CoQ10.

Suplemen CoQ 10

Suplemen jantung CoQ 10 Shaklee

CoQ1O ini adalah sejenis nutrien menyerupai vitamin larut lemak semulajadi yang ada dalam setiap sel dalam badan kita. So dia ni vitamin bukan, hormon pun bukan.

Tanggungjawab dia, menghasilkan tenaga dekat setiap sel. Dianggap macam nutrien ajaib sebab hampir semua sel dalam badan kita ni bergantung pada dia untuk hasilkan semua tenaga.

CoQ10 tertumpu pada organ-organ yang guna banyak tenaga – jantung.
Peredaran darah yang sihat, jantung kuat – berdegup dengan sihat.

CoQ Trol Plus

Kenapa Shaklee?

Kenapa CoQ Trol Plus Shaklee best sangat?

3 benda yang ada dalam COQ Trol Plus Shaklee :
1. CO-enzim CoQ10 – 100 mg untuk bantu jana tenaga dalam mitokondria
2. Resveratrol – 2 mg (macam dalam Vivix) – lindungi DNA yang ada dalam nucleus. DNA ni dia tak boleh rosak, walau 1 bahagian pun.
3. Tocopherol – 5 mg (macam dalam Vitamin E)

CoQ10 tambahan ini akan bantu :
• Menguatkan otot jantung – untuk mengepam darah
• Menyokong fungsi jantung sihat
• Meningkatkan paras tenaga untuk mereka yang ambil ubat statin

Suplemen CoQ10 bukan hanya sesuai untuk mereka yang mengambil ubat statin sahaja. Tapi, semua orang dewasa terutamanya yang sudah mencecah umur 20 tahun dan ke atas.

Agak muda lagi tu?

Kenapa penting sangat?

Semakin umur meningkat, paras COQ10 yang dihasilkan secara semulajadi di dalam badan pun, akan semakin menurun. Melainkan jika kita mampu penuhi keperluan seharian CoQ10 setiap hari macam dalam gambar ni.

coQ-trol-plus-shaklee

Mampu tak?

Itu belum kira kalau-kalau kita ada masalah kesihatan yang lain lagi.

Memang kena top-up dengan suplemen CoQ10 yang semulajadi dan berkualiti macam Shaklee ni.

Dr. Peter Langsjoen, seorang pakar kardiologi yang telah memberi suplemen CoQ10 kepada beribu pesakit beranggapan adalah tidak wajar kita menunggu sehingga diserang kegagalan jantung barulah hendak mengambil CoQ10. Beliau percaya mengambil CoQ10 semasa kita mencecah pertengahan umur akan memberi perlindungan yang baik terhadap mitokondria (pusat tenaga sel) di dalam jantung dan dapat memelihara fungsi jantung yang baik.

Dah ramai rupanya doktor-doktor yang share tentang macam mana nak jaga kesihatan jantung, apa antara kesan sampingan kepada kesihatan bila kita ambil ubat dalam tempoh yang lama.

Jantung ni, organ utama dan antara yang paling penting untuk kita jaga sehabis baik.

ikonbelisekarang

Atau hubungi saya pengedar sah Shaklee untuk order dan konsultasi berkenaan suplemen yang sesuai.

 

184 total views, 1 views today

Leave a Reply

Your email address will not be published.

CommentLuv badge

Post Navigation