PATUTLAH SUHU DEMAM 41 DARJAH! DISANGKA DENGGI SAJA, TIBA-TIBA SUSPEK LEPTOSPIROSIS ?

Bercakap pasal demam denggi, saya rasa sangat susah nak buat blog entri. Walaupun saya sendiri pernah mengalami demam denggi lebih kurang 5 tahun lalu dan ingatannya masih sangat kuat, tapi saya tak ada pengalaman sendiri melaluinya dengan pengambilan suplemen. Entri ni pun dah berapa lama saya simpan dan peram dalam draft tak publish-publish. Mana tidak, tulis-padam, tulis-padam. Sampai macam tu sekali.

Bagaimanakah demam denggi berjangkit dan tersebar ?

Wabak demam denggi disebabkan oleh jangkitan virus denggi (genus Flavivirus) yang disebarkan oleh nyamuk Aedes betina. Cara penyebarannya ialah melalui gigitan nyamuk aedes orang yang berpenyakit demam denggi kepada orang yang sihat melalui 4 cara berikut :

  1. Nyamuk aedes menggigit pesakit denggi
  2. Nyamuk aedes membawa kuman demam denggi
  3. Seorang yang sihat digigit oleh nyamuk aedes
  4. Pesakit demam denggi mengandungi kuman denggi di dalam badannya

Nyamuk Aedes dan Virus Denggi

Aedes aegypti adalah satu spesies nyamuk yang asalnya ditemui di kawasan tropika dan subtropika, namun telah tersebar ke seluruh dunia (tidak termasuk Antartika) disebabkan oleh aktiviti manusia. Aedes senang dikenali dengan belang hitam putih pada badan dan kakinya dan terkenal sebagai penyebar denggi dan demam kuning.

Virus Denggi akan diperam dalam badan pesakit selama 3 – 14 hari (purata 4 hingga 6 hari) sebelum menunjukkan gejala atau simptom. Pesakit akan mengalami demam mengejut pada suhu yang tinggi diikuti dengan berbagai-bagai tanda termasuklah rasa mual, muntah, cirit birit, sakit kepala yang teruk, sakit di belakang bebola mata, sakit sendi dan otot, sakit pinggang yang teramat serta gatal-gatal apabila bintik-bintik ruam kemerahan telah mula timbul.

Pesakit juga boleh mendapat radang hati, radang otak (lebih pada kanak-kanak) dan juga dalam kes terpencil, radang pada otot jantung (cardiomyopathy).

Demam denggi ini kebiasaannya berlarutan selama enam hingga tujuh hari dengan demam kembali memuncak pada hari-hari terakhir demam. Secara klinikalnya bilangan sel platelet akan turun secara mendadak sehingga demam surut diikuti dengan kehilangan bendalir plasma darah kerana kapilari darah sudah mula menjadi rapuh. Pada peringkat ini pesakit terdedah kepada renjatan dan risiko pendarahan yang mempunyai kadar kematian yang tinggi.

Begitu.

Buat masa ini tidak ada vaksin khusus untuk merawat virus demam denggi. Jadi, langkah pencegahan adalah amat penting. Demam denggi adalah sejenis penyakit berjangkit berbahaya yang disebabkan oleh virus denggi dan dibawa oleh nyamuk Aedes. Kita terlebih dahulu harus menghapuskan atau mengurangkan vektor nyamuk pembawa denggi sebagai cara pencegahan yang paling utama. Tindakan menghapuskan takungan air terbukti berkesan bagi membanteras pembiakannya dan mengawal penyakit bawaan nyamuk.

Elakkan pembiakan nyamuk Aedes di kawasan rumah dan sekitar kita. Pengunaan ubat jentik-jentik juga berkesan untuk menghapuskan jentik-jentik, manakala penggunaan kelambu dan juga semburan (fogging) juga boleh membantu menghapuskan nyamuk aedes dewasa dengan mudah.

Boleh baca entry berkenaan pengalaman saya sendiri diserang virus denggi dengan total 11 botol drip.

Kali ini ia berbeza. Saya akhirnya dapat menaip satu demi satu dengan penuh perasaan. Sarat dan berbaur.

Saya rasa sangat gembira dan terharu bilamana saya dapat pengalaman dan memberi konsultasi kepada pesakit demam denggi. Dengan izin Allah dia telah kembali pulih dan sembuh. Perasaan itu tidak dapat diungkap dengan kata-kata.

Apa yang buat saya boleh menghabiskan entri ini ialah selepas hampir menangis membaca respons ini..

testimoni demam denggi with shaklee

Sungguh perasaan saya sangat sebak dan terharu.

Demam sampai 41 darjah!

Platlet turun sampai 31 dan diletakkan dalam pengawasan pakar di wad kritikal.

Betul..

Suhu demam yang sangat tinggi akan buat terjadinya dehidrasi – kehilangan cecair yang banyak dalam badan. Attack daripada gigitan nyamuk yang membawa virus denggi tu pulak buat sistem imun tubuh kita makin lemah dan lemah..

Saya tau, sebab pernah kena. Pernah rasa macamana tekak payau, nak telan airliur pun seksa. Memang sakit. Lembik, lemau seluruh badan..

3 suplemen yang saya cadangkan :

Set Demam Denggi

1. Nutriferon – satu-satunya interferon semulajadi di dunia – menghasilkan antibodi yang semakin berkurang, meningkatkan tahap imunisasi tubuh untuk melawan penyakit – sekaligus membunuh virus denggi.

2. SR Vitamin-C – teknologi sustained release membebaskan vitamin C secara perlahan-lahan, untuk menghasilkan sel-sel darah merah dan mengekalkannya dalam plasma darah, “bekerja” dengan sel-sel tubuh untuk meningkatkan sistem imun serta fungsi-fungsi sel di bahagian tubuh yang lain.

3. Performance Drink – membantu mengimbangi kadar elektrolit – mengekalkan paras bendalir dalam badan. Minuman istonik yang bebas karbonat dan kurang gula serta lengkap dengan garam natrium yang penting untuk sistem tubuh kita.

Sebab itulah antara rawatan tradisi yang selalu digunakan ialah sup ketam yang tinggi protein, serta buah-buahan seperti buah kiwi yang kaya dengan vitamin C serta buah tembikai merah yang mempunyai banyak kandungan air untuk menyejukkan badan. Tidak ketinggalan juga air isotonik seperti 100 Plus yang dikatakan boleh membantu mengekalkan cecair dalam badan selain memberikan tenaga. Tapi bagi saya ia kurang sesuai kerana bergas dan terlalu manis. Bak kata customer ni, sejak dah dapat Performance Drink, lansung tak berusik 2 botol air atlit tu. hehehe..

Alhamdulillah.. dalam masa 2 hari, suaminya beransur pulih, hinggakan air 100% plus yang sedap tu pun lansung tak terusik. Dah ganti dengan air oren cap basikal yang tanpa bikarbonat Performance Drink katanya. :)

Saya masih ingat bagaimana mula-mula dia berkongsi kegundahan hati di FB bila sang suami yang sudah 5 hari demam terpaksa ditahan di wad kerana disahkan menghidap denggi.

Yang tambah merisaukan ialah apabila bacaan platlet semakin menurun sehingga ke 33. Tengah malam juga lah kami berchit-chat depan telefon. Mujur juga saya belum tidur masa tu. Lebih mendukacitakan bila dikesan terdapat simptom menghidap kecing tikus atau leptospirosis pula.

Allah.. Allah…

Hati isteri mana yang tidak bimbang bila tengok suami yang selama ini gagah dan selalu melindungi tiba-tiba hanya mampu berbaring lesu dengan pelbagai simptom yang membimbangkan. Lebih daripada 5 orang doktor pakar turun padang, sehingga hampir jadi denggi berdarah.

Tiba-tiba esoknya platlet daripada 33 mencanak naik ke bacaan 130, energetic, boleh bangun dan duduk makan biskut :) Hari ke-2 admitted pun doktor dah buka drip. Amazing!

Syukur.. Shaklee cuma asbab, dan saya cuma membantu sekadar yang termampu.

Mungkin anda juga memerlukan suplemen ini sebagai alternatif untuk melawan virus denggi yang sehingga kini masih belum ada penawarnya.

Dapatkan Set Demam Denggi dengan interferon semulajadi hanya dengan sekali klik saja lagi.

Butang Buy Now

Set Demam Denggi Shaklee

Atau boleh terus hubungi saya untuk Ready Stock :

Pengedar sah Shaklee seluruh Malaysia.

COD sekitar Bangi, cyberjaya dan Putrajaya.

Nusaybah Anuwar – 0193832656

1,597 total views, 1 views today

3 Thoughts on “PATUTLAH SUHU DEMAM 41 DARJAH! DISANGKA DENGGI SAJA, TIBA-TIBA SUSPEK LEPTOSPIROSIS ?

  1. Pingback: ALTERNATIF RAWATAN DENGGI TANPA UBAT | Life is a Story

  2. Pingback: VIRUS ZIKA DAN KESAN PADA IBU MENGANDUNG | Life is a Story

  3. Pingback: ANAK KERAP DEMAM SELSEMA BATUK DAN ALERGI | Life is a Story

Leave a Reply

Your email address will not be published.

CommentLuv badge

Post Navigation