KISAH SAYA & SET RESDUNG

Bila bicara pasal resdung, saya rasa diri ini antara yang pakar. Bukan pakar macam tok bomoh atau dukun, tapi pakar bab berkongsi pengalaman pahit yang memang tak best lansung.

Sebab?

Boleh dikatakan kebanyakan daripada ahli keluarga saya ada simptom yang sering dikaitkan dengan resdung. Bersin yang kuat macam nak pecah dinding bilik air setiap pagi memang dah jadi perkara biasa di rumah kami. Dah macam berperang. Entah jiran rumah ke berapa boleh dengar tiapkali bangun tidur nak solat subuh.

Saya sendiri memang penghidap resdung sejak kecil. Bersin berbelas-belas kali every morning tu biasa. Gatal hidung tak kira masa. Bukan setakat tang hidung je, kerongkong pun sekali gatal gila sampai rasa nak keluarkan and garu dengan sikat. Pantang cuaca or suhu sejuk sikit. Tak boleh silap makan sikit. Serba-serbi memang kena “sederhana sentiasa”.

Nak mengemas or menyapu rumah sendiri pun nggak bisa. Sampai harus diupah bibik. Bukan malas ye. Alahan. Bukan sebab ngandung ye. Sebab sinusitis.

Sampaikan at one time dah redha. Dah tak kisah orang nak tengok ke, pandang-pandang ke, jeling-jeling ke. Sukatik koranglah. Sebab, korang tak pernah rasa. Tak pernah tau betapa tersiksanya apa yang penghidap resdung macam saya ni alami.

Resdung dan Sinusitis

Resdung ialah keradangan atau pembengkakan pada tisu yang melapisi rongga sinus yang terdapat di dalam saluran hidung.

Sinus pula adalah rongga yang dipenuhi udara yang terletak di antara tulang muka yang mengelilingi hidung. Ia dibahagikan kepada empat bahagian iaitu Frontal, Sphenoidal, Ethmoid dan Maxillary.

Jangkitan atau radang boleh menyebabkan rasa sakit di bahagian tertentu tubuh seperti :

  1. sinus ethmoid – rasa sakit di sekitar atau belakang mata
  2. sinus frontal – rasa sakit di bahagian dahi, di atas kening
  3. sinus maxillary – rasa sakit di sekitar pipi dan bahagian atas gigi
  4. sinus sphenoid – rasa sakit di bahagian belakang mata, di atas kepala

Apabila seseorang mengalami alahan, lapisan yang bertindak sebagai penapis udara di dalam hidung akan membengkak dan menyebabkan pergerakan udara serta pengeluaran cecair tidak berlaku secara normal.

Apabila ia tersumbat, rongga sinus yang sepatutnya mengandungi udara ini akan dipenuhi dengan cecair yang terkandung kuman, bakteria, virus dan kulat yang akan menyediakan persekitaran yang sihat untuk kuman dan bakteria ini membiak.

Cecair tersebut akan terkumpul, menjadi lendir yang pekat dan seterusnya akan menyebabkan jangkitan. Jika dibiarkan berterusan tanpa sebarang rawatan, resdung akan menyebabkan kesihatan hidung anda mula terjejas.

Rongga sinus yang tersumbat berisiko mendatangkan masalah kesihatan kerana jangkitan yang sudah diperingkat serius boleh menyebabkan nanah. Jika jangkitan dibiarkan berlarutan, nanah boleh merebak sehingga ke bahagian mata yang boleh mengakibatkan buta. Lebih parah lagi jika ia sudah merebak ke otak dan mengganggu sel-sel di dalam otak yang lebih kompleks.

Hidung yang sentiasa berair adalah simptom paling utama bagi penyakit resdung atau sinusitis.

Perhatikan pula diri anda, pernah tak rasa simptom-simptom seperti ini ?

  • Kerap alami pening dan sakit kepala
  • Rasa sakit dan tekanan pada bahagian muka
  • Hidung sering tersumbat.
  • Lendir yang banyak di dalam hidung dan tekak
  • Kahak yang tebal berwarna kuning pekat atau kehijauan
  • Sakit tekak yang berpanjangan dan berulang
  • Demam atau rasa tidak sedap badan
  • Gejala alahan hidung seperti bersin, gatal hidung dan kerongkong
  • Kurang deria rasa atau bau.
  • Sering penat dan kelesuan

Apa yang saya amalkan untuk mengatasi masalah yang membelenggu sejak 20 tahun dulu ni?

Alfalfa Complex

  • Diperbuat daripada daun alfalfa matang yang dipetik dan dikeringkan menjadi serbuk sebelum dikompres menjadi tablet yang mudah ditelan
  • Kaya dengan pelbagai nutrisi termasuk protein, asid amino, klorofil, serat, kalsium
  • Berciri anti-radang yang bertindak melawan alahan resdung

SR Vita-C Plus

  • Dengan teknologi Sains Pembebasan Masa berterusan setiap satu jam yang sangat unik
  • Setiap tablet bersamaan dengan hidangan 7.5 biji buah oren yang masak ranum (termasuk kulitnya)
  • Mengurangkan simptom flu dan selsema
  • Melegakan inflamasi dan alahan
  • Membantu sel darah putih menentang jangkitan bakteria dan kuman
  • Meningkatkan sistem imun dengan pembinaan sel darah merah yang sihat
  • Memperbaiki masalah alergi hidung dan kulit

Nutriferon

  • Formula eksklusif yang dipatenkan dan tidak terdapat di kedai atau farmasi biasa
  • Satu-satunya interferon semulajadi di dunia
  • Melindungi sistem tubuh daripada influenza termasuk virus, mikrob, selsema, flu, alergi
  • Mengimbangi respon allergi persekitaran dan pencemaran udara
  • Mengukuhkan imun dalam masa 3 hari

80 % daripada penghidap asma juga berpotensi menghidap sinusitis atau resdung ini. Walaupun pesakit sudahpun pulih melalui pengambilan antibiotik atau pembedahan, golongan ini masih berisiko untuk kembali dijangkiti pada masa hadapan, bergantung kepada kekebalan imun masing-masing.

Sinusitis daripada seorang tidak berjangkit kepada sesorang yang lain melalui bersin serta tidak dikategorikan sebagai penyakit keturunan yang boleh diwarisi daripada ayah atau ibu atau ahli keluraga terdekat.

Walaugaimanapun, masalah alahan atau asma boleh diwarisi secara genetik dan ia seterusnya boleh mengakibatkan sinusitis atau resdung jika dibiarkan berlarutan tanpa rawatan yang betul sejak di peringkat awal.

Oleh yang demikian, seseorang yang menghidapi selesema tetapi tidak sembuh selepas seminggu, mereka mungkin menghidap sinusitis dan perlu mendapatkan rawatan segera.

Rawatan awal iaitu kurang empat minggu, biasanya boleh diubati menggunakan ubat dan antibiotik tetapi jika ia telah berada di tahap kronik atau berlarutan melebihi lapan minggu, ia mungkin memerlukan pembedahan kerana jangkitan dikhuatiri akan menjejaskan sistem pernafasan.

TESTIMONI PENGGUNA YANG TELAH MERASAI KEMUJARABAN PRODUK DAN BERPUAS HATI

Testimoni Resdung Shaklee 1

Testimoni Resdung Shaklee 1

Testimoni Resdung Shaklee 2

Testimoni Resdung Shaklee 2

Testimoni Resdung Shaklee 3

Testimoni Resdung Shaklee 3

Ingin mencuba vitamin semulajadi yang mesra alam dan terbukti berkesan ?

Hubungi saya untuk harga menarik dan konsultasi percuma. :)

Pengedar Sah Shaklee Bangi, Putrajaya dan Cyberjaya

Nusaybah Anuwar  019-3832656

1,480 total views, 1 views today

Leave a Reply

Your email address will not be published.

CommentLuv badge