KENAPA SARAPAN PAGI SANGAT PENTING DAN APA NAK MAKAN KALAU SELALU TAK SEMPAT

Sarapan pagi adalah suatu habit atau rutin yang sangat perlu dijadikan kebiasaan setiap hari. Ia merupakan satu kemestian yang tidak boleh dipandang remeh atau dibuat main-main.

Pengambilan sarapan pagi akan membekalkan tenaga agar tubuh kita dapat menjalankan segala aktiviti sepanjang hari dengan cergas, produktif dan cemerlang.

Ada di kalangan kita, malah ramai yang lansung tidak kisah dengan pengambilan sarapan di awal pagi, sebab katanya, “aku sibuklah.. tak sempat!”

Dialog warga kota lah tu. Hari-hari kenyang makan jem atas jalan. Sigh!

Mesti sebab masih ramai yang tidak sedar akan pentingnya sarapan pagi kepada kesihatan tubuh badan. Kalau dengar iklan di radio pun, mulakan hari dengan mengalas perut dengan sepinggan hidangan lengkap yang seimbang adalah paling penting untuk bantu tubuh badan kita cergas serta dapat berfikir dengan cerdas.

Inilah sebenarnya yang menjadi penentu kepada suasana sepanjang hari tersebut. Makanan permulaan ini akan menjadi penjana tenaga untuk kegiatan sepanjang hari seseorang.

Sebab tu ada yang kata “Breaskfast Like A King!”

Mengapakah sarapan pagi itu penting ???

1. Menurunkan berat badan

sarapan pagi boleh turunkan berat badan

sarapan pagi boleh turunkan berat badan

Sarapan pagi boleh menurunkan berat badan ?
Dengan sarapan pagi tubuh kita akan mempunyai tenaga untuk melakukan metabolisme sehingga kepada pembakaran lemak yang ada di tubuh akan lebih maksimum akibatnya berat badan akan menjadi turun.

2. Menambah tenaga

mengambil sarapan memberikan tenaga harian yang diperlukan

mengambil sarapan memberikan tenaga harian yang diperlukan

Dengan sarapan pagi automatik tenaga kamu di pagi hari akan lebih bertambah dan memudahkan kamu membuat aktiviti harian dan badan tidak lemah dan cepat lapar sebelum waktu tengahari.

3. Menjaga kesihatan jantung

menu sarapan sihat boleh menjaga kesihatan jantung

menu sarapan sihat boleh menjaga kesihatan jantung

Banyak kajian yang menyebutkan sarapan penting bagi kesihatan jantung. Mereka yang biasa mengambil sarapan mempunyai kadar kolesterol yang rendah, saiz pinggang lebih kecil, dan kadar insulin yang stabil dalam darahnya.

4. Meningkatkan sistem imunisasi

daya tahan imun
Kajian lain menyatakan kalau bersarapan banyak waktu pagi mampu membuat kita terhindar dari risiko serangan penyakit flu. Seperti yang diketahui, selsema biasanya disebabkan oleh sistem kekebalan tubuh yang rendah,

5. Meningkatkan Konsentrasi

tubuh akan mudah letih dan lesu tanpa sarapan

tubuh akan mudah letih dan lesu tanpa sarapan

Dengan sarapan pagi kita akan lebih bertenaga dan dapat menumpukan perhatian pada tugas yang dilakukan disebabkan tenaga yang masuk di pagi hari.

Badan kita memerlukan glukosa dalam darah untuk menjana tenaga. Glukosa pula dapat diperolehi daripada makanan yang kita makan. Jika bekalan glukosa ke otak mencukupi, ia membuatkan seseorang cerdas, cergas dan aktif. Tetapi jika glukosa tidak mencukupi dalam badan, maka seseorang akan menjadi tidak aktif, otak mudah letih, malas dan tidak berupaya menjalankan aktiviti seharian dengan jayanya.

Apabila kita bangun daripada tidur, aras glukosa dalam darah agak rendah. Jadi, dengan pengambilan makanan yang berkhasiat dan seimbang sewaktu sarapan pagi berupaya membekalkan tenaga yang mencukupi untuk memulakan hari dengan efesien.

Tidak hairanlah jika kanak-kanak sekolah yang tidak sempat bersarapan akan menjadi kurang aktif berbanding yang bersarapan.

Jadi, mulai dari hari ini, jangan sesekali biasakan diri tak breakfast, kerana ianya bukan sahaja akan menjejaskan produktiviti kita, malah boleh membebankan organ pankreas dan mengurangkan sensitiviti insulin dalam tubuh kita.

Jadikan sarapan pagi sebagai permulaan yang baik bagi hidup anda!

Zaman sekarang ni bukan makan je yang boleh bagi tenaga super tau, minum pun dah sama macam makan sepinggan protein lengkap dah.

Psttt.. mesti ramai kan yang selalu tak sempat bersarapan macam saya ni?

Al-maklumlah, setiap hari terkocoh-kocoh ke tempat kerja, dengan anak yang nak hantar sekolah lagi. Lepas tu berjam menghadap jem. Adehhhh!!

Jom tiru macam saya! Cuma minum segelas ESP Shaklee untuk hari yang cemerlang!

Sarapan lengkap yang sedap, sihat, mengenyangkan, membekalkan tenaga dan tidak menggemukkan!

In fact, satu bancuhan ESP ni dah lebih baik daripada ambil daging, telur dan ayam yang high in cholesterol tu!

early and healthy breakfast with shaklee

Setiap hidangan bersamaan dengan 2 kali ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kali ganda susu, rendah lemak, tiada kolesterol, tanpa asid urik dan mudah diserap oleh tubuh.

Hubungi saya untuk canister ESP yang berbaloi-baloi untuk hidangan sarapan anda!

Pengedar sah Shaklee seluruh Malaysia

COD sekitar Kajang, Bangi dan penghantaran ke seluruh kawasan melalui kurier terpilih selama 1-3 hari waktu bekerja.

Hubungi Nusaybah Anuwar – 019.3832656

2,242 total views, 8 views today

Leave a Reply

Your email address will not be published.

CommentLuv badge

Post Navigation