KENAPA PRODUK KOLAGEN YANG ORIGINAL RASANYA TAK SEDAP?

Saya personally tak hairan bila dengar orang cerita pasal produk kolagen yang dia consume rasa sedap.

Selalu dah kot.

Sedap gila, rasa strawberry.

Sedap sangat, rasa oren.

Sedap, asyik rasa nak minum je.

Kolagen

Sejenis protein yang banyak terdapat pada haiwan seperti ikan, amfibia, reptilia, burung dan mamalia termasuklah kita, manusia.

Jaringan kolagen adalah struktur asas yang terdapat pada kulit, tendon, ligament, sendi, tulang, membran dan tisu penghubung haiwan-haiwan ini.

Malahan, 1/3 daripada tubuh badan manusia sendiri adalah terdiri daripada kolagen.

Kepentingan kolagen

1. Membantu memberikan struktur kepada kulit.

2. Bekerjasama dengan protein yang dipanggil elastin untuk memberikan fleksibiliti yang diperlukan apabila kulit meregang dan kembali kepada kedudukan asal.

3. Kehilangan kolagen akan menyebabkan struktur kulit menjadi kendur dan berkedut.

4. Kolagen berperanan penting terhadap tulang kerana komponen tulang sendiri terdiri daripada gabungan kolagen dan sejenis mineral – hidroksiapatit, yang memberikan struktur, fleksibiliti dan kekuatan pada tulang.

5. Fiber kolagen yang terdapat pada otot menyumbang kepada struktur dan kekuatan otot untuk bergerak sepanjang hari.

6. Dinding salur darah tubuh manusia terbina daripada kolagen yang membantu memberikan struktur, kekuatan dan fleksibiliti dalam menjalankan tugas menyalurkan darah ke seluruh tubuh.

Bagaimana nak pilih kolagen?

1. Pastikan ia tidak dicampur terlalu banyak bahan lain yang semestinya akan mengurangkan kandungan kolagen yang sepatutnya menjadi bahan utama.

Sebab itu, kena rajin pilih dan baca label produk kolagen yang hendak dibeli dan diamalkan. Syaratnya bukan sekadar sedap dan murah.

Kalau sebelum ni tak pernah tahu, atau kalau sebelum ni dah lama makan tapi masih juga tak nampak sangat beza, cuba check balik.

Mungkin kandungan kolagen tu ada, tapi sangat sedikit. Mungkin kolagennya memang ada, tapi dah dicampur banyak bahan lain untuk menyedapkannya. Maka, barulah boleh dijual dengan harga yang murah dan laku keras kerana rasanya sedap.

Kena makan banyak baru berhasil dan nampak kesan yang kalau ditolak campur bahagi, ia mungkin sebenarnya lebih mahal?

Dah study, kemudian pilih, awak sukakan kualiti atau kuantiti.

It’s in you hand pun. :)

2. Periksa saiz molekul kolagen tersebut.

Tak tahu? Biasakan diri untuk tanya pada penjual. Saiz terbaik adalah 1,000 dalton. Ia akan buat kolagen itu mudah diserap oleh tubuh.

Baca Lanjut : Ciri-ciri kolagen original yang mesti diambil tahu

SERBUK KOLAGEN SHAKLEE

1. Dihasilkan daripada bahan utamanya, sisik ikan merah yang hidup pada paras 5000 m di bawah paras air laut.

Kuat tau ikan merah ni. Selain mampu hidup di dasar laut yang dalam, ia juga sangat kurang terdedah dengan pencemaran yang berlaku di laut sana.

Baca Juga : Rumpai Laut? Tidak wujud kolagen daripada sumber tumbuhan

Bahan-bahan dalam Shaklee Kolagen Powder :

PENGHIDRATAN – Menyokong penghasilan kolagen dan asid hyaluronik

  • Ekstrak biji benih Camellia Japonica
  • Ekstrak Pfaffia

KEANJALAN – Menyokong pembentukan tisu penyambung (elastin, kolagen dan fibroblas)

  • kolagen ikan
  • Lactobasillus Acidophilus
  • Ekstrak kerang-kerangan

ANTI-OKSIDAN – Menentang radikal bebas, meningkatkan keberkesanan kolagen

  • Vitamin C,
  • Vitamin B (B2 dan B6) – sebagai agen anti-oksidan yang menentang radikal bebas

KENAPA SISIK IKAN MERAH?

Sisik ikan merah ini lebih kuat menahan tekanan jika dibandingkan dengan ikan-ikan lain.

Ia juga jauh dari pencemaran dan sisa toksik. Maka, kolagen yang dihasilkan sudah semestinyalah lebih tahan lasak dan berkualiti tinggi.

KENAPA SHAKLEE?

KELEBIHAN KOLAGEN SHAKLEE.

Jisim molekul kolagen yang ringan iaitu hanya 1,000 dalton sahaja, membolehkan ianya sangat mudah diserap berbanding kolagen biasa lain yang rata-ratanya mencecah sehingga 3,000 dalton.

Haaaa, sebab itulah baby dan kanak-kanak kulit diorang ni gebu gebas, licin mulus, tegang. Kandungan kolagen masih banyak dalam tubuh mereka.

Macam tu jugalah dengan kucing dan arnab yang comel tu semua. Haiwan-haiwan ini mampu menghasilkan vitamin C mereka sendiri.

Vitamin C adalah antara elemen yang sangat penting untuk meransang penghasilan kolagen di dalam badan.

Nak comel dan gebu?

Pastikan cukup sumber vitamin C yang berkualiti dan ambil suplemen kolagen yang asli tau!

Life is a Story

Facebook: Nusaybah Anuwar
FB Page: i-Nutrisi / Tips Hamil Sihat dan Cantik
Emel: imanusaybah@gmail.com
Contact No: 019-3832656

“You’re the writer of your life”

57 total views, 3 views today

Leave a Reply

Your email address will not be published.

CommentLuv badge

Post Navigation