KENAPA KULIT MENGGELEBER SELEPAS KURUS DAN MUKA NAMPAK KUSAM WALAPUN DAH SELIM

Kenapa agaknya selalu pakar pemakanan ulang-ulang banyak kali sebut pasal , protein, protein?

Yes, betul.

Ramai orang yang mengalami masalah kurang protein tanpa sedar termasuklah yang dah berjaya kurus tapi menggeleber. Oppss, sensitif sikit bab ni kan.

Tahu kan, badan yang lemak dah menyusut tetapi kurang protein skan kendur kerana otot di bahagian tertentu tubuh turut sama jatuh.

Samada dah tahu atau baru tahu, protein inilah yang membentuk otot atau muscle sekaligus mengelak kita daripada menghadapi masalah kekenduran kulit di bawah lengan dan betis. Serius, hodoh!

Hakikatnya, memang protein yang cukup sangat penting sebab selain memberi kepejalan pada otot, ia mengandungi asid amino yang tak boleh dihasilkan sendiri oleh tubuh badan kita.

Dalam protein ada asid amino dan asid amino ini nak taknak kena ambil daripada sumber makanan harian kita.

Asid amino ni perlu untuk penghasilan hormon tertentu dan pembentukan sel-sel yang sihat. Tak cukup protein, kita akan cenderung untuk berasa lemah, berpenyakit, tidak bertenaga serta mengganggu sistem tubuh kita.

Shaklee ada 2 sumber protein yang utama :
1. Dihasilkan daripada tumbuhan (soya) – ESP
2. Dihasilkan daripada haiwan (sisik ikan merah) – Serbuk Kolagen

Kedua-duanya sama penting dan mempunyai fungsi tersendiri yang berbeza satu sama lain.

Kolagen adalah protein yang istimewa berbanding minuman protein sebab kandungan dan nisbah asid amino yang membina kolagen berbeza dengan protein lain. Asid amino yang membentuk kolagen ialah proline, glycine & hydroxyproline. Ketiga-tiganya diperlukan dalam kuantiti tertentu untuk membina kolagen.

Kita juga tahu ada part-part tertentu dalam badan kita yang tinggi kandungan kolagen, contohnya macam kulit, mata, rambut, kuku, sendi dan otot. Jadi, suplemen kolagen ini lebih spesifik membina bahagian-bahagian yang berkaitan ini. Sedangkan minuman protein macam ESP membekalkan asid amino untuk keperluan seluruh badan. Dengan hormonnya, dengan protein yang mengangkut bahan-bahan untuk pembinaan sel-sel lain.

Pendek kata, kalau asid amino daripada ESP tu ibarat bata, kolagen ibarat simen yang melekatkannya. Fungsinya lebih spesifik. Kalau bata tu, mungkin buat dinding, lantai dan sebagainya.

Kenapa kena ambil suplemen kolagen?

Badan kita memang buat kolagen sendiri, tapi bila umur dah masuk 30-an, penghasilan kolagen lebih rendah berbanding kerosakannya. Jadi kena lah tambah kolagen daripada sumber pemakanan.

Suplemen kolagen lebih berkesan berbanding kolagen natural yang ada dalam makanan, contohnya kulit ayam. Kulit ayam mmg banyak kolagen, tapi disuntik2 antibiotiknya, hormon itu ini kita dinasihatkan elak makan kulit ayam. Lagipun, kolagen daripada sumber makanan ni susan dihadam & diserap.

Walaubagaimanapun, suplemen kolagen sudah diproses untuk memudahkan penyerapan tapi bergantung juga pada berat molekul. Semakin ringan, makin mudahlah diserap. Molekul ringan ni, ada pada kolagen powder Shaklee, sebab itulah ia sangat berkesan dan digemari ramai.

Protein ini juga adalah asas kepada pembentukan kolagen dalam badan kita tau! Makin berusia umur kita, makin menyusutlah kandungan kolagen ini di bahagian sendi menyebabkan lutut mula longgar dan perlukan kerusi untuk solat.

Kekurangan satu daripadanya protein ini boleh menyebabkan pertumbuhan terbantut, kulit menjadi kusam, otot mengendur dan sakit pada sendi.

Ibaratnya macam kita bancuh simen untuk buat dinding rumah lah kan. Kalau batu ada tapi simen tak cukup, nanti roboh rumah tu sebab simenlah yang akan jadi pelekat antara batu-bata tu untuk jadi sebuah dinding yang kukuh.

Eh, tau kan kolagen ni sendiri kalau dalam bahasa yunani dipanggil pelekat?

Protein juga membentuk sekitar 20-30% daripada jisim dalam badan manusia.

Benarlah protein ni buat kita nampak cantik dan muda kan?

Ada yang rasa tubuhnya kurang protein tak?

Contact akak.

Ada kat Shaklee ni, baru abis sesi coaching.

Sempat tau hapdet blog. Bisnes online di hujung jari katanya kan? :)

Pengedar sah Shaklee seluruh Malaysia

COD sekitar Bangi dan Kajang serta penghantaran melalui pos ke seluruh Malaysia

Hubungi Nusaybah Anuwar
019-3832656

850 total views, 3 views today

2 Thoughts on “KENAPA KULIT MENGGELEBER SELEPAS KURUS DAN MUKA NAMPAK KUSAM WALAPUN DAH SELIM

  1. Pingback: BACAAN INDEKS GLISEMIK DAN KEPENTINGANNYA | Life is a Story

  2. Pingback: CARA KURANGKAN PERUT BUNCIT VISCERAL FAT | Life is a Story

Leave a Reply

Your email address will not be published.

CommentLuv badge

Post Navigation