3 SEBAB VITAMIN BUKAN LAGI PILIHAN TAPI KEPERLUAN UNTUK HIDUP SIHAT

Makan apa hari ni? Selalu kalau tanya soalan macamni di hari gaji, memang terliur dibuatnye. Beberapa saat sebelum baki dalam akaun menyusut lepas bayar bills dan komitmen lain.

Rumah.

Kereta.

Bills.

Kad kredit.

Yuran Taska Anak.

Insurans.

Sampul barang dapur.

Fuhhh.. berpeluh. Hari yang sama jugak boleh habis.

Vitamins?

Suplemen?

Tak perlu dah kot.

Saya hari-hari makan sayur, buah, makanan berkhasiat.

Saya ni bukan setakat makan ikut piramid makanan, tapi hari-hari pun memang bersenam atau buat workout.

Ye ke?

Tahu tak?

Hari-hari makan sayur, buah dan makanan berkhasiat pun, khasiatnya tu confirm tak cukup untuk keperluan harian tubuh badan awak?

Orang yang dah makan ikut portion dan bersenam hari-hari lagilah perlukan suplemen sebab badan akan hasilkan radikal bebas yang akan menyebabkan oksidatif stress mengganas dalam badan.

In fact, piramid makanan tu pun tak ikut rules pinggan sihat tau! Opsss..

Sekarang ni dah selalu dengar kan konsep “suku suku separuh” ? Siap ada lagu lagii..

Cuba semak balik menu makanan kita hari-hari.

Apa yang kita makan?

Apa yang masuk dalam perut kita?

1. Protein paling murah dan mampu milik kita ada macam-macam bahan kimia

Sedar tak?

Tengok sajalah ayam dulu vs ayam sekarang.

Ayam sekarang ni, harapkan body je gemuk-gemuk tapi isinya kita dah tak feel bila makan. Tawar je. Tapi memang inilah yang kita duk makan hari-hari. Ayam suntik hormon, supaya cepat besar dan dapat penuhi permintaan pasaran. Lagi cepat besar, lagi banyak untung.

FB_IMG_1494026849291

Gemuk, banyak isi, tapi dah tak ada nutrien. Protein yang tinggal pun cuma sikit. Yang banyaknya ialah antibiotik.

Itu baru bab ayam. Kesian kat kita, kan?

2. Buah dan sayur yang kita suka dan makan hari-hari pula makin tak cukup nutrien tanah

Cuba tanya atuk-nenek-moyang kita dulu. Berapa kali tanam padi setahun?

Bezakan pulak dengan sekarang.

Setahun 4 kali boleh tuai padi.

Akibatnya, tanah tak cukup nutrien. Tak sempat nak kembali sihat sebelum

FB_IMG_1494026852202

3. Dah amalkan gaya hidup sihat pun, masih tetap juga terancam dengan udara luar yang memudaratkan

Udara luar yang mudarat. Tapi sekarang ni, bukan di luar saja, dalam rumah pun kita sentiasa terdedah dengan racun dan bahaya bahan kimia tanpa sedar.

Sabun basuh baju.

Cecair pencuci lantai.

Penghapus kotoran degil.

Kita sedar, tapi kita masih juga guna sebab dah terbiasa sejak zaman nenek moyang dulu. Lagipun, benda-benda bahan kimia ni semua senang nak dapat dan harganya murah.

FB_IMG_1494026855000

Vitamin bukan lagi pilihan, tapi keperluan. Sama macam kita perlu makan untuk hidup. Vitamin pun bukanlah ubat ajaib yang tiba-tiba boleh jadikan badan kita sihat dan kawal macam-macam penyakit.

Ada juga vitamin yang bertindak sebagai antioksida untuk meneutralkan semula radikal bebas tu.

Oksidatif stress – keadaan di mana jumlah radikal bebas di dalam tubuh melebihi kapasiti antioksida untuk meneutralkannya semula. Kesannya, kandungan radikal bebas akan menjadi semakin tinggi dan menimbulkan kerosakan yang lebih banyak hari demi hari.

Pernah tengok kan macamana rupa buah epal yang dibelah dua berubah jadi buruk kecoklatan? Itu salah satu contoh oksidatif stress. Macamtu jugalah apa yang berlaku dalam tubuh badan kita.

Semua ni terjadi secara semulajadi.

Sebab itu jugalah kena ambil makan makanan dari sumber semulajadi supaya sentiasa boleh mengelak kesakitan dan penyakit. Makanan yang baik akan jadi penawar.

Penawar pula kena bersaing dengan racun dan dengan persekitaran kita hari ini ia akan selalu kalah. Oleh sebab itulah, tabiat pemakanan sihat mesti jadi amalan dan satu kewajipan.

Sel-sel kita ni tak berhenti 24/7 buat kerja untuk pastikan organ badan berfungsi dan of course ia perlukan vitamin tertentu untuk terus menjalankan tugas dengan baik. Sebaliknya, banyak aktiviti harian kita yang menghasilkan radikal bebas sehingga memusnahkan sel dan menyebabkan datangnya penyakit.

Jika sel tak cukup vitamin, ia juga takkan cukup sumber bahan mentah untuk nak buat kerja yang sepatutnya dia buat. So, efeknya.. sel-sel tu secara tak lansung juga takkan buat kerja lah. Sebab ia dah tak mampu nak jalankan tugas.

Vitamin memang tak boleh lansung disamakan dengan ubat. Sama juga kalau makanan berkhasiat dan seimbang yang kita patut makan hari-hari tu. Janganlah dibandingkan atau diibaratkan ia sama dengan vitamin.

Yang makanan wajib tu, memang dah wajib. Vitamin cuma sebagai pelengkap nutrisi dalam makanan wajib. Sebab tu ada orang yang panggil dia suplemen tambahan.

Kena asingkan budget bulanan untuk keperluan yang satu ni.

Baju cantik.

Kasut mahal.

Rumah mewah.

Tak ada makna kalau pemiliknya tak dapat nikmat sihat.

Makanan dan diet harian pun mestilah premium, jangan sembarangan atau calang-calang. Jangan sesekali terpilih yang sintetik.

FB_IMG_1494026857670

Life is a Story
Facebook: Nusaybah Anuwar
FB Page: i-Nutrisi / Tips Hamil Sihat dan Cantik
Shaklee ID: 932852
Emel: imanusaybah@gmail.com
Contact No: 019-3832656

“You’re the writer of your life”

 

144 total views, 1 views today

Leave a Reply

Your email address will not be published.

CommentLuv badge

Post Navigation